پخش کننده های هوا (دیفیوزرها) در راکتور بیولوژیکی فاضلاب استفاده می شود که بر اساس انتشار هوا در فاز مایع از طریق حباب های هوا کار می کند و به طور گسترده ای به وسیله پخش کننده حباب های خوب و ضعیف طبقه بندی می شود تا مطابق با کاربرد مناسب نیازهای مهندسی و اقتصاد باشد.

انواع دیفیوزر

دیفیوزر ها در راکتور بیولوژیکی فاضلاب استفاده می شود که با انتقال اکسیژن موردنیاز در فرایند بیولوژیکی تصفیه فاضلاب به فاز مایع از طریق انتقال حباب های هوا کار می کند و به طور گسترده ای به وسیله انتشار جاذب حباب ظاهر می شود . این سیستم همچنین به عنوان سیستم های انتقال اکسیژن به فاضلاب نیز شناخته می شود. به این نوع از دیفیوزر ها دیفیوزر هوا یا دیفیوزر ممبرانی و دیفیوزر هوادهی فاضلاب نیز گفته می شود.

 

انواع دیفیوزر

انواع دیفیوزر

 

دیفیوزر ها به دو دسته تقسیم میشوند :

دیفوزر های حباب درشت و حباب ریز از دیفیوزرهای حباب ریز معمولا در جاهایی که مواد جامد زیادی دارند کاربرد دارد و حباب درشت در قسمت های کلرزنی و هوادهی کاربرد دارد . امروزه از حباب ریز ها  بیشتر استفاده می شود زیرا انرژی کمتری مصرف می کند و صرفه اقتصادی دارد. 

 

مزایای دیفیوزرهای حباب ریز

1- قابلیت نصب آسان در حوضچه ها

2- انرژی کمتری نیاز دارد

3- گازهای آلاینده کمتری منتشر می کند

4-ضریب بازدهی هوای بیشتر

5- راندمان انتقال اكسيژن به آب به دلیل افزایش سطح تماس بيشتر

6- پرکاربردترین دیفیوزر

معایب دیفیوزرهای حباب ریز

1- برای انجام اختلاط در حوضچه ها نمی توان از آن استفاده کرد

 

مزایای دیفیوزرهای حباب درشت

1- احتمال گرفتگی کمتر می شود، به علت وجود سوراخ های بزرگتر

2- برای تصفیه ثانویه راه حلی مناسب است

3- مقاوم دربرابر فرسودگی

4- طول عمر بالایی دارند

5- مورد استفاده در محیط های اسیدی

معایب دیفیوزرهای حباب درشت

1- سطح تماس پایینی دارند

2- ضریب افزایش باکتری رو پایین می آورد

3- باعث کاهش فشار لازم برای پمپ های ایرلیفت می شود

4-انرژی بیشتری رو مصرف میکنند

 

انواع دیفیوزر

 

ديفيوزرها سه دسته  هستند :

 ديفيوزرهاي ديسکي يا بشقابي  Disc Diffuser ديفيوزرهاي لوله‌اي Tube Diffuser  ديفيوزرهاي پليتي  Plate Diffuser

 

دیفیوزرهای دیسکی:

این دیفیوزرها بر دو نوع حباب ریز و حباب درشت هستند که جهت هوادهی فاضلاب ها در حوض هوادهی و کاهش میزان (BOD) و  (COD) بکار میروند .

 

انواع دیفیوزر

انواع دیفیوزر

دیفیوزر لوله ای :

این دیفیوزرها بر دو نوع حباب ریز و حباب درشت هستند از این دیفیوزر ها معمولا در مخازنی که کم حجم هستند و نیاز به هوادهی زیاد است کاربرد دارد همچنین این نوع دیفیوزرها در حوضچه های هوادهی در فرآیند لجن فعال با هوادهی عمقی،حوضچه های نگهداری لجن، سیستم تصفیه فاضلاب SBR ، MBR نیز کاربرد دارد.

انواع دیفیوزر

انواع دیفیوزر

دیفیوزر های پلیتی :

شکل ظاهری  بخصوص دیفیوزرهای پلیتی باعث کاهش فشار هوا  و افزایش عمر دیفوزر در مقایسه با انواع دیگر دیفیوزرها میشود. این دیفیوزر ها در ابعاد مختلف درست و تهیه می شوند. این دیفیوزرها نسبت به دیگیر دیفیوزرها مزایایی دارند مانند : مورد استفاده در همه شرایط ، شستشوی راحت ، ضریب انتقال بالای اکسیژن و…

انواع دیفیوزر

انواع دیفیوزر

 

کاربرد دیفیوزرها :

  • درمان فاضلاب بیولوژیکی
  • مورد استفاده در جریانات و استخرهای ماهی (آبزی پروری)
  • هوای فاضلاب لجن فعال
  • تصفیه خانه فاضلاب صنعتی
  • فاضلاب شهری
  • انتشار پس زمینه ازن
  • اکسیژن سازی برای تثبیت لجن
  • Recarbation، Nitrifications، مخازن سنگ، حذف روغن و Floc-Agglomeration
  • راکتور دسته ای توالی (SBR)
  • الگو ها و کانال ها
  • تنظیم PH برای حذف CO2

شرکت صدرآب از معدود شرکت های تولید کننده دیفیوزر های هوادهی با کیفیت بالا و قابل رقابت با نمونه های اروپایی از قبیل دیفیوزر JAGER ساخت کشور آلمان می باشد.

شرکت صدرآب با توجه به نیاز صنعت تصفیه فاضلاب به تجهیزات کاربردی و لزوم سرمایه گذاری در این بخش اقدام به تاسیس واحد تولیدی در زمینه تولید دیفیوزر های هوادهی حباب ریز نموده است. دیفیوزر های هوادهی فاضلاب و دیفیوزر های هوادهی پرورش ماهی تولید شرکت صدرآب با نمونه های خارجی چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت کاملا قابل رقابت می باشد. 

دیفیوزر های هوادهی شرکت صدرآب در حوضچه های پرورش ماهی نیز کاربرد های فراوان دارند. با توجه به نیاز مراکز پرورش ماهی به انتقال صحیح اکسیژن به آب استفاده از دیفیوزر های هوادهی حباب ریز می تواند با ضریب بسیار بالایی در این حوزه کاربردهای فراوانی داشته باشد.

تولیدات این شرکت در سالهای اخیر به کشور های حوزه خلیج فارس، ترکیه ، گرجستان و بازار های خارجی هدف راه یافته و توانسته است با توجه به قیمت مناسب و رعایت الزامات کیفی رضایت مشتریان خود را کسب نماید.

 

 

انواع دیفیوزر

انواع دیفیوزر

 

 

 

دیفیوزر