لجن ها با لزجیت بالا از ته نشینی اولیه یا ترکیبی از لجن فعال دفعی ، کف ناشی از زلال سازها ، لجن خام و هضم شده تغلیظی به روش ثقلی است ، شناورسازی و سانتریفوژ کردن ، تولید می شوند.

بخاطر ظرفیت مکش بالا ، پمپ های با جابه جایی مثبت ، جهت جابه جایی لجن های با غلظت بالا مورد استفاده قرار میگیرند.مایعاتی با لزجیت بالا در پمپ جریان نمی یابند.خصوصیت مهم دیگر پمپ های با جابه جایی مثبت ، کنترل مطلق سرعت پمپاژ است.پمپ های جابه جا کننده مثبت ، اندازه گیری میزان لجن پمپ شده را نسبت به زمان ، مسیر می سازند.

پمپ لجن کش

هم چنین ، جامدات سنگین در سرعت های پایین بدون انسداد محفظه های پمپ جابه جا می شوند.لجن تغلیظ شده که از ایستگاه پمپاژ به یک زلال ساز اولیه وارد می شود است.پمپ حفره ای پیشرفته ، نوعی پمپ با جابه جایی مثبت هستند که  جریان را به صورت یکنواخت تخلیه می نمایند.

پمپ لجن کش

این محفظه یک پوسته ی لاستیکی مقاوم در برابر سایش و خوردگی است . همراه با دریچه ی مارپیج دوگانه ی بوده و قسمت متحرک یک گردانده مارپیچی تکی فولادی است که توسط  یک موتور  الکتریکی کار میکند. زمانی که گرداننده ی مارپیچ تکی در پیوسته مارپیچ دوگانه می چرخد ، حفره های تشکیل می شوند که توسط لجن پر می شود و از جریان خروجی انتهایی بیرون می رود.سنسور هایی حساس به فشار بالا در روی پمپ تخلیه وجود دارد که فورا پمپ را خاموش میکند تا از آسیب به پمپ و لوله ها جلوگیری شود.

پمپ لجن کش

 

لجن کش ها به دو دسته تقسیم میشوند: شناور و ورتیکال 

پمپ لجن کش شناور یا مستغرق

پمپ لجن کش شناور یا مستغرق

پمپ لجن کش عمودی یا ورتیکال

پمپ لجن کش عمودی یا ورتیکال

مشخصات فنی 

جنس بنده :استیل ، چدن و برنز

جنس پروانه : استیل، چدن و برنج

کاربرد پمپ لجن کش

  • انتقال و جابه جایی پساب و آب

  • انتقال و جابه جایی فاضلاب های حاوی مواد شیمیایی خورنده

  • آبیاری زمین های زراعتی و باغ ها و…

پمپ لجن کش استیل

جنس بدنه و پروانه این پمپ از استیل می باشد. از این نوع پمپ لجن کش در آبهایی که قدرت خورندگی و اسیدی بالایی را دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ لجن کش چدنی

جنس بدنه از چدن و جنس پروانه از چدن، برنز و استیل می باشد. این نوع پمپ ها از پمپ های لجن کش استیل ارزانتر و پرکاربردتر  می باشد. از پمپ های لجن کش چدنی در آب هایی که قدرت خورندگی و اسیدی کمتری دارند استفاده می شود .

پمپ لجن کش برنزی

جنس بدنه و پروانه از برنز می باشد. از این پمپ ها  در انتقال و جابه جایی آب شور یا آب دریا مورد استفاده قرار می گیرد.